9.9.2018 ja niin mielenkiintoinen asia  - eikä minulla ole aikaa eikä voimia juurikaan pureutua tähän asiaan.

Pyydän siis anteeksi sekä kanssaopiskelijoilta että ohjaajilta. Tänään en varmaan ennätä edes kommentoida kanssaihmisten blogeja, mutta yritän tehdä sen viimeistään huomenna.

Kirsi toivoo, että teemaa käsitellään johtamisen paradigman muutoksen ja digitalisaation kautta. No, minulle tuli jo ongelma - mikä on paradigma. Googlasin.. Paradigma viittaa tieteellistä toimintaa ohjaaviin ajatuskulkuihin tai muihin teoreettisiin näkökulmiin. Oikeana pidettyä ja yleisesti hyväksyttyä ja auktoriteetin asemassa olevaa teoriaa tai viitekehystä kuten muun muassa evoluutio- tai suhteellisuusteoriaa.

(https://www.balentor.fi/muutosjohtaminen) mukaan: Moderni johtaja tarvitsee muutosjohtamisen taitoja joka päivä, vaikka mitään akuuttia muutosta ei olisikaan näköpiirissä. Uudistuminen on jokaisen organisaation sekä johtotyössä toimivan henkilön eloonjäämisen ehto. Onnistunut muutoksen johtaminen on yhdistelmä suunnitelmallisuutta, johdonmukaisuutta, hallittua toimeenpanoa ja tulosten seurantaa.

Miten minusta ainakin tuntuu siltä, ettei näin onnistunutta toimintaa tapahdu monessakaan yrityksessä. Ajatuksina nämä ovat oivallisia mietteitä ja niitä on hienoa opettaa ja seminaareissa puida, mutta mitä sitten.

Yrityksissä toimitaan kuten toimitaan, muutoksia tulee ja ne tehdään - osa porukasta tietää mitä tuleman pitää osa ei tiedä mitään.

Kävin lapi tuon Amabilen 1997 Luovuuden ja innovatiivisuuden keskinäisyhteyden kuvauksen ja olen samoilla linjoilla. Se taas tapahtuuko näin käytännössä ja missä niin tapahtuu jää mietittäväksi.

Oman työni kautta en ota mitään kantaa digitalisaatioon tai sen tuomiin muutoksiin omassa työssäni muuten kuin, että digitalisaatio ja automaatio on helpottanut työtäni sekä poistanut ja vähentänyt turhia manuaalisia vaiheta työssä. Jossain vaiheessa tuntui, että työnteko oli pelkkää paperinpyörittämistä.

Ovatko esimiehet siis niin ammattitaitoisia, että ottavat alaistensa innovaatiot ja ideat huomioon? Minun käsitykseni mukaan eivät.

Monet esimiehet vievät usein alaistensa kehitysideoita ja muutosehdotuksia eteenpäin ominaan. 

Onko montaakaan yritystä jossa muutoksista päätetään ja niitä kehitellään yhdessä koko henkilökunnan kanssa? Mielestäni ei. Asiat päätetään kabineteissa ja sitten niistä ilmoitellaan ykskantaan tai sitten ei edes ilmoiteta mitään.

Tämä saa riittää tänään, en jaksa enempää - tyhjää parempi