9.9.2018 klo 21.39 ja tekstiä ennen puolta yötä pitää suoltaa vielä urakalla...

Aamulla ennen viittä herätys ja ennen kuutta nokka kohti Kymenlaaksoa, pysyy tyttö virkeänä

Omassa työssäni olen muutaman yhtiön kanssa tekemisissä siten, että kirjaudun päivittäin heidän kotisivuilleen ja pystyn operoimaan siellä reaaliajassa. Helpottaa vastapuolta, teettää minulle enemmän töitä - koska teen siis heidän työnsä..? Tällä keinolla saadaan siis kustannussäästöjä.. kysymys kuuluukin: kuka säästää?

Jokapäiväisessä työssäni käytän sähköpostia ja onhan se puheliverkkoyhtiönkin sisäinen palvelusysteemi yhtiössä myös käytössä. Siinäpä se.. tärkeimmät

Sähköposti on oivallinen ja nopea työväline. Itse olen perustanut kaikille yhteistyökumppaneilleni oman postilaatikon ja luonut viestisäännöt, joiden mukaan tuleva posti menee aina heti oikeaan kansioon. Näin olen organisoinut työtäni ja jos joku kiireellinen homma on menossa tai kesken, huomaan heti kun asia edistyy vastapuolen  toimesta. Tällä järjestelyllä minulla voi e-mail olla koko päivän auki ja toimintani on tehokasta, eivätkä sähköpostit ole mikään riesa. Monissa oppaissa opetetaan, että sähköpostin pitää antaa olla kiinni osan päivästä ja vain välillä lukaista posteja, ettei rasitu liikaa.

Omista posteistani vielä sen verran, että saapuva posti on helposti 150kpl per työpäivä.. ja hyvin ennättää kaikki hoitamaan.

Puhelinoperaattorin systeemistä ja sen tehokkuudesta en ole täysin varma. Tietysti ajatuksena on puheluiden ja kulunvalvonta, eikä siinä mitään. Rasittavinta kuitenkin on, että kun olet tekemässä jotain koneella ja joku soittaa, niin ruudulle lävähtää puhelimen näyttö..!!!

Joskus takavuosina meillä otettiin käyttöön Jammer, mutta ei se oikein ottanut tuulta - jäi unohduksiin hyvin pian. Taisi olla joulun alla kun sovellusta käytettiin Joulukalanterina.. vuorollaan jokainen teki kalenteriluukun Jammeriin.

Keväällä Henkilöstöjohtamisen ja työoikeuden XAMK-kurssilla käytettiin Padlet:a, ja se oli minusta jännittävä alusta, en ollut koskaan aikaisemmin edes kuullutkaan. Omaa tarinaansa saattoi lisätä ja korjailla ja lisätä verkosta kuvia jne. Samoin toisten tarinoita voi käydä kommentoimassa ja tykkäämässä. Tykkäsin.

Teams, joka on käytössä opinnoissa tällä hetkellä on varmaankin ihan ok. Tämän sovelluksen sielunelämään en ole vielä kerennyt juurikaan syventymään, mutta pääsin (osasin) kirjautumaan jo alussa ja olen lisännyt sovelluksen läppäriin ja tabletillekin. Samoin olen nyt katsonut viestejä ja tallenteita Teamsin kautta.

Viime keväänä katsoin muutaman Skype -luennon kotona Digitaaliseen liiketoimintaan liittyen ja ainakin kerran oli niin ettei ollut kuvaa ollenkaan eikä välillä ääntäkään.

Viestinnän ryhmätyötä tehtiin keväällä XAMK:ssa Skypekokouksena ja kävimme läpi jokaisen tekeleitä PowerPoint -esityksinä. Sekin oli jännää, kun yksi oli Lahdessa, yksi Kotkassa, kaksi Savonlinnassa ja muutama Kouvolassa.

Itse käytän siviilissä paljon WhatsApp:ia, on kaveri- ja perheryhmiä ja toimii kyllä. "Watsapin" kautta voi myös soittaa puheluita, joten on siis hyvä ja melko nopea väline. Muihin Snapchatteihin jne. en ole lähtenyt ollenkaan.

Siviilikäytössä on myös Facebook ja Instagram, joita käytän jollain tasolla ainakin päivittäin, riippuen siitä onko asiaa.. jos ei ole thatsthat.. Katson yleensä ainakin mitä lapsi touhuilee..

Sanotaanko kuitenkin niin, että esim. opiskelun puitteissa kaikki nämä uudet apit ja sovellukset asettavat haasteita ainakin minulle ja kun joka kurssilla on omat alustat ja aina uutta, ei vanhaakaan ennätä kunnolla aina omaksumaan... välillä on vähän haastavaa, mutta kai minä aina jotakin opinkin.

Siviilipuolelta vielä sen verran, että itse tykkään OmaKanta ja OmaHyvis -sovelluksista, voi nopeasti hoitaa monta asiaa, jotka liittyvät terveydenhuoltoon.

ja tämän jälkeen some-juttua... hyvin ehtiikin ennen puolta yötä..